Pamplona -Obanus - Reisverslag uit Le Pouliguen, Frankrijk van Dieter Meyer - WaarBenJij.nu Pamplona -Obanus - Reisverslag uit Le Pouliguen, Frankrijk van Dieter Meyer - WaarBenJij.nu

Pamplona -Obanus

Door: Dieter

Blijf op de hoogte en volg Dieter

08 Mei 2017 | Frankrijk, Le Pouliguen

Op weg naar Obanus loopt de Camino dwars door Pamplona. En verdwalen is onmogelijk omdat de hele weg om de 20 meter ongeveer voorzien is met metalen schijven met het embleem van de Schelp t
tot Cizur Mentor. In de loop der jaren en door de aanleg van de moderne Wegen zijn de originele markeringen van de Camino zoals de Kruisen en pilaren en heiligenbeelden een beetje uit het zicht geraakt de een of andere wist ik dan toch nog te vinden. Voor ons nu de Aluto del Perdon. Dat betekent weer een behoorlijke stijging, maar ook dat begint al een beetje te wennen. De landschap is in deze jaren tijd in opkomst met veel zacht groen. Al gauw kom ik weer een van de Kruisen tegen die een verhaal vertellen over een pelgrim die daar ter plekke overleden is. De naam platen van de dorpen en steden worden in 2 talen vermeld De ene is de taal van het Baskenland de andere de officiële Spaanse taal. Onderweg naar dealto del Perdon kom ik weer een oude Kapel tegen met een prachtige grote houten schilderij met nog al gruwelijke taferelen van foltering en kruisingen in tijden van de christenvervolging. Hier staat een ijverige mann klaar om de nodige stempels voor de Camino te verstrekken. Voor ons de Alton de Perdon. Op het hoogste punt strekken zich tientallen Windmolen langs de Kam van boven aangekomen zien we nog uitrusting stalen materiaal de silhouetten van een stoet Pelgrims. Tijdens de afdaling ben ik weer heel blij dat ik voor goede schoenen en hoge laarzen gekozen heb die weg is vol van ronde keien die onder de zolen wegvallen en dit gaat kilometers een vrij steil naar beneden dus het is opletten geblazen. en dan komen wij een mariabeeld tegen waar Daarnaast nog een kruis van een overleden en dan komen wij een mariabeeld tegen waar Daarnaast nog een kruis van een overleden pelgrim staat staat. In hotel gaat komen wij weer een grote kerk tegen die natuurlijk gesloten is maar wat wel prettig is is een Bron met drinkwater Maar in dit geval zelfs bijzonder lekker helder koud drinkwater. In Muruzabal kom je een grote herbergen tegen met ruime terras die al van grote aantal Pelgrims in beslag genomen is en die hier ook kunnen overnachten maar ik loop toch verder inrichten Obanos.
Deze stad is letterlijk in de middag sturen als uitgestorven geen mens te bezien geen bar en geen winkel is open. Hier vind ik een veel belovende Albergue. Voor €11 vind ik hier een slaapplaats met ontbijt.

• 10 Mei 2017 - 08:25

Alice Steenbergen:

Krijg ook zin om te lopen! Ben nu in Vila Fames

• 10 Mei 2017 - 11:17

Felix:

Super om the horen dat alles goed gaat! Hier gaat alles zn gangetje. Vandaag vrij en ga zo de sportschool in. Vanavond repeteren met m'n band!! Groetjes